RSS Subscribe

Αρχική σελίδα » Aντηλιακά και SPF: τι πρέπει να γνωρίζουμε!

Aντηλιακά και SPF: τι πρέπει να γνωρίζουμε!

Photo credit: @ Inga Nielsen/Stockfresh

Μπήκαμε ήδη στον πρώτο μήνα του καλοκαιριού και, τυπικά τέτοια εποχή, μαζί με τις συζητήσεις για τα πρώτα μπάνια, ξεκινούν και οι πρώτες σκέψεις για την επιλογή του κατάλληλου αντηλιακού. Εταιρεία, υφή, χρώμα και μυρωδιά είναι μερικοί μόνο από τους παράγοντες που παίζουν ρόλο στην απόφασή μας, όμως εμείς σήμερα εστιάζουμε στον κυριότερο, που δεν είναι άλλος από την προστασία.

Τα τελευταία χρόνια οι εξελίξεις στα αντηλιακά έχουν κάνει ενδεχομένως την αποκωδικοποίηση των ετικετών τους μια μίνι σπαζοκεφαλιά, όμως δεν χρειάζεται να είναι έτσι! Ας δούμε, λοιπόν, τι πρέπει να γνωρίζουμε:

  • SPF, από τα αρχικά Sun Protection Factor, είναι ο γνωστός σε όλους μας «δείκτης προστασίας» και αναφέρεται στην προστασία που προσφέρει το αντηλιακό έναντι των ακτίνων UVB (οι ακτίνες που προκαλούν εγκαύματα, αλλά και καρκίνο του δέρματος). Πιο συγκεκριμένα, ο αριθμός του δείκτη εξηγεί σε τι αναλογία το αντηλιακό αφήνει την ακτινοβολία να περάσει, πχ, ένας δείκτης 15 αφήνει να περάσει το 1/15 της ακτινοβολίας και ένας δείκτης 30 αφήνει το 1/30. Είναι λάθος να πιστεύουμε ότι ο δείκτης καταδεικνύει το πόσο περισσότερο «ενισχύεται» το δέρμα χρονικά έναντι στην ακτινοβολία σε σχέση με το απροστάτευτο δέρμα.

*Σύμφωνα με τις κοινοτικές οδηγίες της ΕU (2006/647/EC), οι δείκτες SPF 2 και SPF 4 θεωρούνται πλέον «απαρχαιωμένοι», καθώς δεν προσφέρουν την ελάχιστη απαιτούμενη προστασία. Ο χαμηλότερος δείκτης είναι σήμερα το SPF 8. Eπίσης, δείκτες άνω του 50 δεν προσφέρουν σημαντικά υψηλότερη προστασία από τις ακτίνες UVB, συνεπώς δεν χρησιμοποιούνται. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι ο δείκτης 50 μπλοκάρει τις ακτίνες μόνο κατά 1% περισσότερο (98%) έναντι του δείκτη 30 (97%).

  • PA και PPD, είναι οι δύο δείκτες που αναφέρονται στην προστασία που προσφέρει το αντηλιακό έναντι στην UVA ακτινοβολία (η ακτινοβολία αυτή εισχωρεί βαθύτερα και ευθύνεται για τη φωτογήρανση, αλλά και για τύπους καρκίνου του δέρματος). Ο δείκτης PPD μετριέται σε νούμερα, ενώ ο PA σε σταυρούς. Έτσι, διακρίνονται 3 βαθμίδες:

Χαμηλή UVA προστασία: PA+ = PPD 2-4
Μέτρια UVA προστασία: PA++ = PPD 4-8
Ικανοποιητική UVA προστασία: PA+++ = PPD 8 και πάνω

*To μίνιμουμ της UVA προστασίας του αντηλιακού σας θα πρέπει να είναι στην 2η βαθμίδα, δηλαδή PA++, και αυτό υπό τις προϋποθέσεις ότι δεν έχετε ευαίσθητο δέρμα και ότι δεν εκτίθεστε σε ισχυρή ακτινοβολία.

Σύμφωνα με τις πιο πρόσφατες εξελίξεις, ο αμερικάνικος ΕΟΦ (FDA) έχει εισάγει τον όρο «αντηλιακά ευρέου φάσματος» (broad spectrum), ώστε να εξασφαλίζεται η διπλή προστασία απο UVA και UVB ακτίνες (και μάλιστα με μίνιμουμ SPF 15 για τις UVB). Oι ευρωπαϊκοί κανονισμοί στο συγκεκριμένο ζήτημα ορίζουν πως η UVA προστασία του αντηλιακού θα πρέπει να ανέρχεται στο 1/3 του αναγραφόμενου SPF, άρα ένα αντηλιακό με δείκτη 30 εναρμονισμένο με τις EU οδηγίες, προσφέρει PPD 10 έναντι των ακτίνων UVA – για σιγουριά, αναζητήστε το εξής λογότυπο στις συσκευασίες:

Ωραία μέχρι εδώ. Πόσο συχνά όμως θα πρέπει να ανανεώνω το αντηλιακό μου;

Οι ειδικοί συνιστούν να απλώνουμε το αντηλιακό μας 30 λεπτά πριν την έκθεση στον ήλιο και να το ανανεώνουμε το πολύ κάθε 2 ώρες – αυτό όμως μόνο εάν δεν έχουμε κολυμπήσει/ιδρώσει/επιδοθεί σε διάφορα σπορ. Ας μην ξεχνάμε πως ορισμένα συστατικά στα αντηλιακά αλλοιώνονται με την έκθεση στον ήλιο, συνεπώς η τακτική εφαρμογή είναι απαραίτητη. Σύμφωνα με μία μελέτη, ένα αντηλιακό προσφέρει την καλύτερη δυνατή προστασία όταν ανανεώνεται κάθε 15 με 30 λεπτά, κάτι που θα πρέπει να έχουν ιδιαίτερα υπ’όψιν όσοι έχουν ανοιχτόχρωμα δέρματα, αλλά και εκείνοι που πρωτοεκτίθενται στον ήλιο.

Και όσο για τα αδιάβροχα αντηλιακά, μη γελιέστε, κάτι τέτοιο δεν υφίσταται. Ο μόνος αποδεκτός όρος σήμερα είναι αντηλιακά «ανθεκτικά στο νερό» (water resistant και όχι waterproof) και χαρακτηρίζει τα αντηλιακά εκείνα που παρέχουν την ίδια αντηλιακή προστασία μετά από 40 λεπτά κολύμβησης (ή 80 για τα εξαιρετικά ανθεκτικά).

Τέλος, ρίξτε και μια ματιά στις ταμπέλες με τα συστατικά. Καλό θα ήταν να αποφύγετε ρετινοειδή, όπως retinyl palmitate και retinol, καθότι ο τρόπος δράσης τους περιλαμβάνει λέπτυνση του δέρματος, συνεπώς το καθιστά πιο ευάλωτο στην ηλιακή ακτινοβολία, αλλά και το oxybenzone, μια ουσία που μιμείται τα οιστρογόνα και ενοχοποιείται για πιθανή παρέμβαση στο ενδοκρινικό σύστημα, αλλά και στο ρυθμό πολλαπλασιασμού καρκινικών κυττάρων.

Και τώρα, εφόσον είμαστε πλήρως ενημερωμένες, ήρθε η ώρα για shopping! Ας ρίξουμε μια ματιά σε μερικά απ” τα καλύτερα της αγοράς:


1. Fresh Line Ήφαιστος, Γαλάκτωμα Σώματος Υψηλής Προστασίας SPF3O με φυσικά φίλτρα και βοτανικά εκχυλίσματα.
2. Garnier Ambre Solaire, Wet Skin SPF30 Προστατευτικό Body Spray, εξαιρετικά ανθεκτικό στο νερό.
3. Vichy Capital Soleil, Μattifying Face Fluid Aντηλιακό Προσώπου SPF50 για ματ αποτέλεσμα.
4. Apivita Suncare, Λάδι Σώματος για Βαθύ Μαύρισμα SPF15 με ηλίανθο και καρότο.
5. Castalia Helioderm, Creme Naturelle SPF30 με φυσικά φίλτρα και καταπραϋντικούς παράγοντες, για ενήλικες, βρέφη και παιδιά.
6. Clinique Sun, Aντηλιακό Σώματος SPF40, χωρίς άρωμα και με σύσταση που δεν φράσσει τους πόρους.

Eλπίζουμε ύστερα από όλα αυτά να αισθάνεστε πιο ενημερωμένες όσον αφορά την αντηλιακή προστασία και να επιλέξετε το κατάλληλο για εσάς αντηλιακό. Και μην ξεχνάτε να εκτίθεστε στον ήλιο με λογική και σύνεση, αφού κανένα αντηλιακό δεν προσφέρει 100% προστασία από τις επιβλαβείς ακτίνες του ήλιου.

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Σχόλια